Kraft Heinz Benelux, één van de grootste voedingsmiddelen- en drankenbedrijven ter wereld, zet een volgende stap in haar samenwerking met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Kraft Heinz is de eerste grote FMCG-speler die op deze schaal innoveert in de toeleveringsketen om eten verpakkingsvrij aan consumenten in Nederland aan te kunnen bieden.
De twee typisch oer-Hollandse ontbijtproducten, chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout, worden in zakken van respectievelijk 600 en 300 kilogram aan Pieter Pot geleverd. Per big bag worden zo 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen bespaard. De krachtenbundeling smaakt naar meer; de bedrijven onderzoeken hoe de samenwerking verder uit te breiden naar nieuwe producten.
Minder verpakking, meer impact
De vruchtbare samenwerking van Pieter Pot en Kraft Heinz is sinds 2021 een feit. Toen werden al producten zoals Heinz Tomato Ketchup, mosterd en mayonaise opgenomen in het assortiment van de verpakkingsvrije supermarkt zodat deze ook het populaire A-merk in herbruikbare glazen potten aan klanten kan aanbieden. De samenwerking wordt geïntensiveerd omdat ze de impact verder willen vergroten door in de keten een blijvende systeemverandering teweeg te brengen. “We zijn vastberaden om de verpakkingscyclus volledig circulair te maken, zowel aan de consumentenkant als de leverancierskant”, vertelt Jouri Schoemaker, medeoprichter en CEO van Pieter Pot. “We begrijpen dat dit voor leveranciers veel uitdagingen met zich meebrengt, maar onze samenwerking met Kraft Heinz laat zien dat het kan. Het is inspirerend dat juist merken als Brinta en Koninklijke De Ruijter, waar velen mee zijn opgegroeid, laten zien dat ze met hun tijd meegaan. Ik hoop dat meer spelers van dit formaat zich laten inspireren en actie ondernemen om in de toekomst verpakkingsvrij ook aan de back-end kant de standaard te maken.” Bob Rog, Managing Director Benelux bij Kraft Heinz: “ De samenwerking met Pieter Pot sluit aan op onze visie om onze consumenten op een duurzame manier van onze producten te laten genieten. We geloven dat we met onze omvang, schaal en flexibiliteit echte en positieve veranderingen binnen en buiten de muren van Kraft Heinz kunnen stimuleren.”
Toekomstbestendig oer-Hollands ontbijt
Kraft Heinz heeft zijn supply chain-processen aangepast om twee oer-Hollandse producten in grote zakken of big bags aan Pieter Pot te kunnen leveren: Koninklijke De Ruijter chocoladehagelslag (melk en puur) per 600 kilogram en Brinta havermout per 300 kilogram. Hiermee worden 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen overbodig. Rog: “Het is ons doel om tegemoet te komen aan de behoeften, wensen en verlangens van onze consumenten als het gaat om smaak, terwijl we tegelijkertijd zorg willen dragen voor het milieu en de gemeenschappen waarin we leven en werken. In onze aanpak bekijken we, per onderdeel van ons bedrijf, hoe we onze positieve impact kunnen vergroten. Er is veel winst te behalen op het gebied van minder, 100% recyclebare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen.” Pieter Pot en Kraft Heinz onderzoeken verdere impactvolle kansen, zowel op het gebied van producten als verpakkingsgroottes.