Jouri’s terugblik op onze rollercoaster-groeispurt

Jouri’s terugblik op onze rollercoaster-groeispurt

Ik neem je graag even mee op ons avontuur. We maken namelijk een enorme groei mee en dat is ook hard nodig. Niet alleen omdat er tienduizenden mensen staan te popelen om te mogen bestellen (en de wachtlijst nog steeds groeit), maar ook omdat dit belangrijk is voor Pieter Pot om op de lange termijn te kunnen blijven bestaan.

Eerst even wat cijfers

In januari konden we niet meer dan 700 bestellingen per week verwerken. Door de uitbreiding van ons magazijn, het aannemen van meer personeel, het toevoegen van meer bezorgdagen en andere optimalisaties, kunnen we nu - 5 maanden later - 2500 bestellingen per week verwerken. Dit noemen we intern ‘project stokstaartje’, verwijzend naar een stokstaartje dat rechtop op zijn eigen benen kan staan.

Druppelsgewijs opschakelen

De afgelopen weken hebben we elke week een enorme hoeveelheid mensen van onze wachtlijst toegelaten om zo druppelsgewijs op te schalen. Dat bleek een geslaagde strategie, want inmiddels hebben we 30.000 klanten in Nederland en hebben we gelukkig maar weinig nee moeten verkopen door uitverkochte producten in onze digitale winkel. Dat bleek een hele uitdaging, want zoals je weet verkopen we niet alleen gevulde potjes, maar vullen we de potjes ook nog eens zelf is samenwerking met sociale werkplaatsen en een aantal leveranciers. Met meer dan 350 producten in het assortiment is dat een heleboel rekenwerk, want de ruimte in ons warehouse is beperkt en sommige producten hebben een beperkte houdbaarheid.

Financieel gezond bedrijf

De interesse in Pieter Pot en onze wachtlijst groeit (gelukkig) nog steeds met ons mee en dat is nodig, want dit jaar willen we meer dan 1 miljoen verpakkingen besparen en verder groeien naar een financieel gezonde bedrijfsvoering. Om dat voor elkaar te krijgen hebben we nog wel héél veel extra klanten nodig. Daarom zijn we superblij en dankbaar met al de nieuwe klanten die door onze vaste klanten worden aangedragen!

Keuzes maken

Groeien betekent ook keuzes maken zonder precies te weten wat de consequenties zijn:

  • Zo heeft het systeem waarop we onze website hebben gebouwd (Shopify) soms grote moeite met onze wensen: een uitverkocht product uit je winkelmandje kunnen halen en omwisselen voor een ander product bleek een hele opgave, net zoals je winkelmandje kunnen bekijken vanuit alle apparaten waarop je inlogt i.p.v. op één enkel apparaat.
  • Ons nieuwe warehouse leek enorm groot, maar zijn we na een paar maanden al ontgroeid, de volgende verhuizing staat alweer op de planning!

  • We werken aan nieuwe lichtgewicht potten die een verbeterslag zullen zijn met oog op duurzaamheid, reiniging, operatie, automatisering, gebruiksgemak (ruimtegebruik in de keuken) en esthetiek. Deze ideale circulaire pot bestaat nog niet en we snappen wel waarom! Het is een grote uitdaging maar stapje voor stapje komen we dichterbij.

  • Uitbreiding naar het buitenland (!) Ook onze zuiderburen willen graag verpakkingsvrij boodschappen doen. We hebben zelfs als een wachtlijst voor toekomstige klanten in België. Daarom gaan we binnenkort uitbreiden, zodat we onze circulaire potten ook in België kunnen bezorgen!

  • Pieter Pot biologisch certificeren, zodat we eindelijk het woord ‘biologisch’ mogen gebruiken. Dit duurt veel langer dan we zouden willen, maar het groene logo komt eraan!

    Kortom: het is een rollercoaster. Join the ride, want we zijn hier om échte impact te maken en dat lijkt een potje te lukken!

    Jouri
    Een van de oprichters van Pieter Pot

  • Gerelateerde artikelen

    Jouw winkelwagen

    ×

    Product title

    1 x €29,95

    Verwijderen

    Subtotaal

    Kies bezorgmoment