Lieve Pieter Potter,
Sorry voor de stilte!
We zijn de afgelopen weken erg druk geweest om alle operationele processen weer op te starten zodat we jullie in maart weer kunnen bedienen.
Hieronder vertel ik je graag wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt bij Pieter Pot 2.0. De belangrijkste take-away voor jullie:
Halverwege maart zullen we onze online winkel weer openen!
Wat speelt er zich achter de schermen af bij Pieter Pot 2.0?
1. Assortiment inkopen
Sinds het crowdfundingbedrag op onze rekening staat, zijn we direct begonnen om jouw favoriete producten weer in te kopen! Vervolgens zijn onze vaste partners voor het vullen van onze potten – sociale werkplaats StroomOpwaarts en biologische partner IDOrganics - begonnen met het vullen van onze potten. Het gaat hier om meer dan honderdduizend potten die gevuld moeten worden!
Om de voorraad op orde te krijgen, werken we in drie fases. In fase 1 zorgen we dat alle belangrijkste basisproducten op voorraad zijn (en op peil blijven). Ons doel is om met deze basis halverwege maart de online deuren te kunnen openen. Vervolgens gaan we aan de slag met fase 2 en 3: op basis van populariteit wordt het assortiment aangevuld, waarbij we streven alles op peil te houden. We zullen je in deze fases telkens vragen om input omtrent de meest gewenste producten.
2. Organisatie op orde
We zijn nu met een klein - maar zeer fijn - team van 6 Pieters: Dominique is eindverantwoordelijk voor de operatie (orderpicken, bezorgen, sorteren en wassen van de potten) waar we dus elke stap hebben uitbesteed aan een partner met expertise. Max (oprichter Skosh) is aan boord gekomen met expertise op inkoop en (plastic-vrij) assortiment en is samen met Zora verantwoordelijk voor de inkoop, het assortiment en de productie van de gevulde potten. Sharenda is weer terug aan boord voor jullie klantgeluk als klantenservice. Louise zal in maart het team aanvullen op het gebied van marketing en assortiment en ik (Jouri) ben eindverantwoordelijke voor alle communicatie, HR en algemene bedrijfsvoering.
Wat betreft de operatie zijn we onze hernieuwde samenwerking aan het inrichten met onze vertrouwde partners voor het orderpicken (MoreStorage in Zoetermeer) en de bezorging (Dynalogic).
Last but nog least zijn we afgelopen week ook verhuisd naar een kleiner kantoortje. We hebben een hele fijne plek gevonden bij MicroLab in Rotterdam, waar we allerlei faciliteiten delen met andere kleine bedrijven.
3. IT op orde
Om je weer een prettige digitale ervaring te geven, hebben we onze IT goed onder de loep genomen. Aangezien we op dit moment geen bestellingen aannemen (omdat we dus ook nog geen voorraden hebben), kunnen we deze unieke kans aangrijpen om onze IT volledig opnieuw in te richten zoals het meeste efficiënt zal zijn voor onze toekomst. We hebben Sjoerd - onze geliefde en ooit een van de eerste vaste Pieters - weer kunnen strikken om als tech lead samen met onze IT partner Moonly een robuuste efficiënte IT-structuur neer te zetten. Ook zullen zij zorgen voor het doorvoeren van de verlaging van het statiegeld van 2 naar 1 euro en zorgen dat je je ‘oude’ tegoeden weer op je account krijgt en die kunt gebruiken, zoals eerder gecommuniceerd tot een maximum van 10% per bestelling.
Nog een persoonlijke noot
Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het mij - en iedereen van het Pieter Pot team - ten zeerste spijt dat het ons niet gelukt is een faillissement te voorkomen. Het faillissement doet pijn; voor ons, voor de schuldeisers en dus ook klanten met tegoeden. Helaas kunnen we de tijd niet terugdraaien. Wel ontstaat er nu een nieuwe situatie, die we kunnen aangrijpen om met alle geleerde lessen nu wél te bewijzen dat de tijd rijp is voor verpakkingsvrij en er voor dit concept een duurzaam gezond model bestaat.
Als nieuw bedrijf mogen wij wettelijk niets met oude schulden doen en hiermee bepaalde schuldeisers voortrekken boven anderen. Ook hebben we de curator en rechter-commissaris moeten overtuigen van onze nieuwe plannen om tot een financieel gezond bedrijf te komen. Een belangrijk discussiepunt was hierbij: wat te doen met oude tegoeden van klanten. Als wij nu tegoeden zouden uitkeren, kunnen wij simpelweg helaas geen gezond bedrijf creëren op de korte termijn. Vandaar dat we gezamenlijk de creatieve oplossing hebben gevonden om tegoeden in ere te herstellen, maar enkel voor je nieuwe bestellingen te kunnen gebruiken en met het maximum van 10% per bestelling.
Dit zal voor sommigen teleurstellend zijn, maar dit is het beste wat we kunnen doen én het is beter dan niets. Indien wij geen doorstart hadden gemaakt, kwam alles te vervallen en had niemand iets. We zijn dankbaar voor de positieve en lieve berichten die we van jullie mogen ontvangen en het vertrouwen dat jullie blijven hebben in onze missie.
Benieuwd hoe ik de afgelopen maanden heb ervaren en waarom ik blijf geloven in onze missie (spoiler: door jullie!); ik was te gast bij de Doorzetters podcast, die je kunt terugluisteren op Youtube of Spotify:
Dit was de update voor nu, mocht je opmerkingen en/of vragen hebben, dan kun je ons bereiken op info@pieter-pot.nl. Sharenda zal je dan zo snel mogelijk verder helpen.
Met onverpakte strijdbare groetjes,
Namens het gehele Pieter Pot team en haar partners,
Jouri Schoemaker
oprichter Pieter Pot