Veelgestelde vragen

We helpen je graag op weg!

Zie hieronder de meest gestelde vragen.

Staat je vraag er niet tussen?
Je kunt ons bereiken op info@pieter-pot.nl

Hoe werkt...

Hoe werkt afvalvrij bestellen?

Je kunt je afvalvrije boodschappen bestellen via onze gebruiksvriendelijk Pieter Pot app. Deze kun je hier downloaden.
Bestellen via de website is ook mogelijk, maar heeft een beperkte winkelervaring.

Zodra je een account hebt aangemaakt, kun je jouw eerste bestelling gaan plaatsen. Op de website en in de app vind je verschillende productcategorieën. Met een quick shop button in de app voeg je de producten direct toe aan je winkelmandje, maar bekijk ook eens de productpagina om leuke en soms belangrijke weetjes over het product of de makers te ontdekken.


Je kunt je voorstellen dat het niet duurzaam is om een bezorger te laten rijden voor een paar gevulde potten. Daarnaast is een bestelling onder de €45,- voor ons als bedrijf helaas verliesgevend en we willen je natuurlijk wel verpakkingsvrije boodschappen kunnen blijven aanbieden, ook in de toekomst! Om die redenen hanteren we een minimum bestelbedrag van €45,- (excl. statiegeld).


Onze bezorgpartner Dynalogic kan maandag t/m zondag bij je langskomen om je potten te bezorgen. Je kunt kiezen voor een duurzame dagbezorging waarbij onze bezorgpartner de levering van jouw bestelling zo optimaal mogelijk op de route inplant of voor een specifiek tijdvak dat voor jou het beste uitkomt.


Duurzame dagbezorging tussen 08:00 en 22:00 uur:
- Bij bestellingen tussen €45- en €75,- zijn de verzendkosten €5,95.
- Bij bestellingen vanaf €75,- zijn de verzendkosten gratis.


Specifiek tijdvak:
- Bij bestellingen tussen €45,- en €75,- zijn de verzendkosten €6,95 tot €8,95.
- Bij bestellingen vanaf €75,- vragen we €2,95 tot €5,95.


De specifieke tijdvakken zijn:
- 's ochtends van 8:00 tot 13:00 uur.
- 's middags van 12:00 tot 17:00 uur.
- 's avonds van 17:00 tot 22:00 uur.

Hoe werkt het statiegeldsysteem?

Een van de belangrijkste kenmerken van onze circulaire service is dat we een statiegeldsysteem hanteren. Voor elke pot en (wijn)fles betaal je €1,- per stuk. Voor de bier- en frisdrank flesjes betaal je €0,10 per stuk. Voor de tassen rekenen we €3,50 per bestelling, ongeacht het aantal tassen dat je ontvangt. We weten van tevoren namelijk nooit hoeveel tassen er nodig zijn om jouw potjes in te vervoeren.


Vanaf je tweede bestelling kun je lege potten en flessen inleveren. De bezorger registreert de lege potten en flessen in zijn scanner. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘Potten en grote flessen’ en ‘Kleine flesjes (bier en fris)’. Geef duidelijk aan de bezorger door hoeveel items je van iedere categorie inlevert. De bezorger vraagt vervolgens om jouw akkoord middels jouw handtekening.


Voor elke lege pot en grote fles krijg je €2,- terug. Voor ieder bier- en frisdrank flesje ontvang je €0,10. Je ontvangt ook altijd weer €3,50 terug voor de tas(sen), als je tenminste 1 pot of fles inlevert. Het maakt hierbij niet uit of je 1 of meerdere tassen inlevert, het bedrag voor de tassen blijft hetzelfde.


Binnen 12 uur na het inleveren van de lege potten en tassen wordt het statiegeld als tegoed op je account bijgeschreven. Je ontvangt hier ook een mailtje over. Bij je volgende bestelling wordt dit tegoed automatisch als korting toegepast.
Je kunt altijd de hoogte van jouw tegoed en alle af- en bijschrijvingen bekijken in de app. Ga hiervoor naar je account en klik op ‘Mijn tegoed’.

Hoe werkt het met mijn oude tegoed?

Op dit moment staat je oude tegoed automatisch op pauze als een 'pottenlening'. Zodra Pieter Pot kostenneutraal is, dan kun je dit oude tegoed weer gebruiken.

Tijdens de doorstart in maart 2024 hebben we vanuit een goede intentie ervoor gekozen om jouw oude tegoed weer in ere te herstellen (normaal gesproken vervallen bij een faillissement alle schulden.) Er is hierdoor 1.2 miljoen oud tegoed in omloop. Echter blijkt dit voor ons een te zware belasting te zijn op de businesscase van Pieter Pot om snel kostenneutraal te worden.

Om deze reden is je oude tegoed op pauze gezet als 'pottenlening' totdat Pieter Pot kostenneutraal is (hopelijk voor einde jaar 2024.) We hopen op je begrip.


Ter verduidelijking: Het nieuwe statiegeld van de 1 euro potten kun je wel gewoon direct gebruiken.

Hoe werkt het als ik (voorlopig) niet langer bij Pieter Pot wil bestellen?

We vinden het erg jammer dat je overweegt om te stoppen met het bestellen van afvalvrije boodschappen. 

Pieter Pot is een pionier op het gebied van afvalvrij boodschappen doen en dat wordt steeds actueler en belangrijker. Als groeiende startup ervaart Pieter Pot zo nu en dan de nodige groeipijnen en helaas kunnen we niet voorkomen dat onze klanten daar soms last van hebben.

Wanneer je je laatste potten en flessen wil inleveren kun je uit de volgende duurzame oplossingen kiezen. Hiermee voorkomen we een extra ritje met daarbij de bijkomende milieubelasting:

  1. Lever je lege potten en flessen in via een laatste bestelling zonder producten met statiegeldverpakking. Bestel bijvoorbeeld een paar shampoo bars, vuilniszakken of een doos met wc-papier. De bezorger brengt deze producten in een box en daarin kun jij dan weer je lege potten mee terug geven. 
  2. Lever je lege potten en flessen via vrienden of buren die nog wel bij Pieter Pot bestellen. Tel jouw eigen potten en flessen wel even goed, zodat jullie het statiegeld onderling kunnen verdelen.
  3. Kies ervoor om de enkele potten die je over hebt te houden; je hebt er al voor betaald en ze zijn tenslotte super handig, duurzaam en mooi :) Heb je weleens gedacht aan een fermenteren? Of raak door deze blog geïnspireerd wat je kan doen met zulke mooie lege potjes.

Goed om te weten: Wanneer je een kleine bestelling plaatst zonder potten komen deze producten in één box waar maar +/- 20 lege potten in mee terug kunnen. Ben je van plan meer dan 20 potten in te leveren? Voeg dan een extra retourbox toe aan je bestelling. Deze kan de klantenservice achteraf voor je vergoeden. De juten tas die je bij je laatste bestelling krijgt kun je ook direct weer mee terug geven aan de bezorger.

Staat jouw oplossing hier niet tussen of heb je nog vragen? Contact onze klantenservice via het contactformulier

Hoe werkt het inleveren van lege potten?

Het kan zijn dat je bestelling een keer bij je buren is afgeleverd of dat je niet in de mogelijkheid was om bij het ontvangen van je bestelling al je lege potten in te leveren.

Om een extra ritje en de bijkomende milieubelasting te voorkomen, willen we je vragen om de lege potten te houden tot je volgende bestelling.

Goed om te weten: Wanneer je een kleine bestelling plaatst, komen deze producten (maximaal ongeveer 20 potten) in één retourbox waar ook weer maximaal 20 lege potten in mee terug kunnen. Bestel je meer dan 20 potten, dan komt er per 20 potten een extra verzend\retourbox mee.

  • Twijfel je of alle lege potten mee terug kunnen? Voeg dan een extra retourbox toe aan je bestelling. Deze kan de klantenservice achteraf voor je vergoeden, stuur ons een mailtje zodra je een bestelling hebt geplaatst met de retourbox. De jute tas die je bij je laatste bestelling krijgt kun je ook direct weer mee terug geven aan de bezorger. 
  • Heb je niet genoeg tassen voor al je lege potten? Geen probleem! De potten kunnen gewoon mee, gebruik eventueel een eigen tasje zodat de bezorger ze makkelijk kan aannemen.
  • Staat jouw oplossing hier niet tussen of heb je nog vragen? Contact onze klantenservice via info@pieter-pot.nl

Bezorging

In welke plaatsen bezorgen jullie?

We bezorgen in heel Nederland en België! (met uitzondering van Kaageiland en de Waddeneilanden)

Op welke momenten bezorgen jullie?

Jouw boodschappen worden geleverd door onze bezorgpartner Dynalogic.

Je kunt kiezen uit verschillende bezorgmomenten. Je kunt kiezen voor een specifiek tijdslot óf voor een volledig dagslot. Voor de meest duurzame bezorgoptie kies je voor een volledig dagslot tussen 08:00 en 22:00 uur. Dynalogic plant de levering dan in op de meest optimale route.

De verschillende specifieke tijdsloten zijn:

- 's Ochtends tussen 8:00 en 13:00 uur

- 's Middags tussen 12:00 en 17:00 uur

- 's Avonds tussen 17:00 en 22:00 uur

Het is belangrijk dat je thuis bent als de bezorger komt, want je wilt natuurlijk ook je lege potten mee teruggeven. Uiterlijk de avond voor de bezorgdag krijg je een bericht met een Track & Trace. Later ontvang je nog een bericht met een preciezer tijdvak.

Mocht je het bezorgmoment toch nog willen wijzigen dan is dat geen probleem! Het systeem van onze bezorgpartner Dynalogic maakt het mogelijk om het bezorgmoment te wijzigen tot 23:00 uur voorafgaand aan de bezorgdag. Heb je ook verse producten besteld, zoals groente of fruit? Houdt er dan rekening mee dat de kwaliteit van deze producten achteruit kan gaan als jouw bestelling langer onderweg is. We kunnen je geen vergoeding voor de producten aanbieden als je de levering zelf naar een later moment hebt verplaatst.

Mocht de bezorger jou niet thuis treffen bij de eerste afleverpoging, dan zal deze jouw bestelling proberen bij één van je buren af te leveren. Mocht dit niet lukken, dan wordt de tweede afleverpoging automatisch voor de volgende dag ingepland. Ook ontvang je opnieuw een e-mail van ons waarmee je dit moment kunt wijzigen.


Let op: Als je ook producten met alcohol (bier en wijn) hebt besteld, dan mag de bezorger jouw bestelling niet bij de buren afleveren. Dit is in verband met de leeftijdscheck die de bezorger aan de deur moet uitvoeren bij de geadresseerde.

Van bestelmoment tot aan de bezorging

Hier in 6 stappen uitgelegd hoe het inpakken, klaar zetten en bezorgen van de bestelling verloopt.

  • Bestelling afgerond

Op het moment dat je een afvalvrije bestelling hebt geplaatst, met het gewenste tijdslot, wordt je bestelling doorgestuurd naar ons magazijn. Je ontvangt een als bevestiging de mail: 'Bedankt voor je bestelling!'

  • Inpakken bestelling

Uiterlijk de dag voor het bezorgmoment wordt de bestelling door onze magazijnmedewerkers ingepakt. De potten, flessen en andere producten gaan in een juten tas in een herbruikbare verzendbox.

  • Bestelling klaar voor verzending

Wanneer de bestelling klaar staat om mee te gaan naar het magazijn van onze bezorgpartner, wordt er een afspraakbevestiging gestuurd. Dit is meestal de avond voor bezorging of de ochtend van levering. In deze mail vind je de track & trace, waar je bezorging kan volgen maar ook het bezorgmoment kan wijzigen.

  • Communicatie bezorgmoment

In de ochtend op de bezorgdag ontvang je een e-mail van onze bezorgpartner: 'We komen eraan.' en een SMS. Met deze bevestiging dat je bestelling op de planning staat van de bezorger, wordt het tijdslot verkleint naar een indicatie van twee uur. Daarnaast is er een link naar de track & trace. Ongeveer 30 minuten voor het bezorgmoment zal er nog een laatste SMS komen dat de bezorger er bijna is. Goed om je lege potten alvast klaar te zetten zodat je die direct kan mee geven aan de bezorger.

  • Inleveren lege potten

De bezorger zal de tas(sen) met producten uit de herbruikbare verzendbox halen. Zo wordt er ruimte gecreeërd om jouw lege potten weer mee terug te nemen. Om zo efficient mogelijk te werk te gaan is de ruimte van de bezorger beperkt.

Mocht je een ophoping aan potten hebben en dit niet past, kan je een extra retourdoos meebestellen bij een volgende bestelling. Zo reserveer je een extra ruimte voor een extra +\- 20 potten\flessen.

  • Registratie statiegeld

Van te voren tel je je het aantal legen potten zodat de bezorger dit kan registreren op zijn tablet. De bezorger hoort om jouw akkoord op de registratie van het statiegeld te vragen door middel van een handtekening. In het scherm waar je jouw handtekening zet, kun je ook de registratie van het aantal items per categorie zien en controleren. 

Binnen 12 uur na het inleveren van de lege potten en tassen wordt het statiegeld als tegoed op je account bijgeschreven. Je ontvangt hier ook een mailtje over. Bij je volgende bestelling wordt dit tegoed automatisch als korting toegepast.
Je kunt altijd de hoogte van jouw tegoed en alle af- en bijschrijvingen bekijken in de app. Ga hiervoor naar je account en klik op ‘Mijn tegoed’.

Verloopt jouw bezorging anders dan verwacht of heb je nog vragen? Contact onze klantenservice via het contactformulier

Onze producten

Hoe zit het met jullie voorraad?

Sinds maart 2024 zijn onze online deuren weer geopend en zijn wij het assortiment weer aan het uitbreiden. Op dit moment ligt de focus om de basis producten weer op voorraad te krijgen.

Mis je nog een product in ons assortiment? Laat het ons dan hier weten. We luisteren graag naar jouw input!

 

Verkopen jullie ook biologische producten?

Ja! We maken bewuste keuzes omtrent ons assortiment en streven er naar om uiteindelijk voor ieder regulier product ook een biologische variant aan te bieden.

Het huidige biologische assortiment kun je herkennen aan het woord 'Bio' in de titel en het groene SKAL logo in de productafbeelding. Je kunt het filter 'biologisch' gebruiken om per productcategorie alle biologische producten te vinden.

Verkopen jullie ook glutenvrije producten?

Op dit moment hebben we helaas niet de mogelijkheid om glutenvrije producten zonder risico op kruisbesmetting te verpakken. Dit is wel een doel voor in de toekomst. Wanneer dit wel mogelijk is zullen we dit natuurlijk aankondigen op onze social media en in de nieuwsbrief!

Ik heb een (noten)allergie, kan ik dan bij jullie bestellen?

Al onze potten worden in dezelfde ruimte gevuld. We houden zoveel mogelijk rekening met kruisbesmetting en maken de gehele ruimte goed schoon tussen het vullen van de verschillende producten door, maar we kunnen niet garanderen dat er geen kruisbesmetting plaatsvindt. Bij een ernstige (noten)allergie adviseren wij dan ook om niet bij ons te bestellen.

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is Pieter Pot?

We krijgen vaak de vraag of we wel écht met alles rekening hebben gehouden in ons circulaire proces: transport, schoonmaken van de potten, productie van glas etc. Het antwoord is ja, we hebben overal rekening mee gehouden. We zijn hier immers om impact te maken!

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken
Samen met Kennisinstituut Duurzaam Verpakken hebben we de CO2-footprint van onze circulaire service doorberekend. Hierbij houden we rekening met de productie, al het transport en de schoonmaak van onze potten. Ook wegen we mee dat elke pot zeker 40 keer hergebruikt kan worden. Dit onderzoek laat zien dat Pieter Pot voor veel producten beter is! Het bezorgen van één herbruikbare pot stoot bijvoorbeeld minder CO2 uit dan het bezorgen van een pak muesli (+20% CO2), een plastic fles ketchup (+157% CO2) en een wegwerp-pot mayonaise (+32% CO2).

Transport via Dynalogic
Onze bezorgpartner Dynalogic doet er alles aan om zo duurzaam mogelijk te leveren. Ze hebben een start gemaakt met het inzetten van elektrische voertuigen waar mogelijk en waar dit niet mogelijk is wordt de CO2 uitstoot gecompenseerd, o.a. via stichting Trees for All. Verder besteden ze veel aandacht aan het zo ecologisch mogelijk inplannen van hun routes en het trainen van hun bezorgers op zuinig rijden. Je kunt hier meer lezen over Dynalogics maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid.

In de tussentijd wordt er hard gewerkt aan het verder verminderen van CO2 uitstoot door transport, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van onze nieuwe, lichtere pot en een nieuw soort krat waarin de tassen met potten vervoerd worden, zodat er 2x zoveel bestellingen tegelijkertijd vervoerd kunnen worden.

Meer informatie over de volledige berekening vind je op onze duurzaamheidspagina. Je kunt hier ook het rapport downloaden.

Hoe worden producten bij Pieter Pot aangeleverd?

We zouden graag zien dat al onze producten in zo groot mogelijke en navulbare bulkverpakkingen binnenkomen. Onze olijfolie komt bijvoorbeeld in enorme vaten van 1000 liter die teruggaan naar de leverancier om opnieuw gevuld te worden. Onze pindakaas potten worden bij de leverancier gevuld zodat er helemaal geen tussen-verpakking bij komt kijken. dit is nog niet voor elk product het geval, maar we bewegen zoveel mogelijk leveranciers en bedrijven dit wel te doen. Hier geldt: hoe meer klanten bij ons bestellen, hoe groter wij worden en hoe meer overtuigingskracht we hebben om onze leveranciers hiertoe aan te zetten. Uiteindelijk hopen we de meeste potten rechtstreeks bij de leverancier te kunnen vullen, om de verpakking helemaal te besparen.

Eerder waren we te zien in de aflevering 'Groen geld' van Tegenlicht op de VPRO. Hier worden de bulkverpakkingen in benoemd. Je kunt de aflevering hier terugkijken.
We hebben ook een kleine compilatie van de aflevering op ons YouTube-kanaal gezet, deze vind je hier.

Waarom werkt Pieter Pot met glazen weckpotten?

We krijgen regelmatig suggesties over papieren zakken, katoenen tassen of andere manieren om de potten na te vullen. Echter hebben we niet voor niets voor de weckpotten gekozen. Ze staan mooi in de keuken, ze zijn stevig, luchtdicht en ze kunnen zeker 40 tot wel 100 keer hergebruikt worden en zijn daarmee de meest geschikte circulaire verpakking voor een breed assortiment aan voedsel. Inmiddels zijn we er achter dat het nóg beter kan.

De afmetingen van de huidige potten vind je hier. Er zitten labels op de weckpotten, waarop je o.a. de voedingswaarden, THT en ingrediënten kunt lezen. We zijn verplicht om dit op de potten te vermelden. 

Wij wassen alle lege potten zorgvuldig af voor we ze opnieuw vullen. Je kan onze wasstraat een potje helpen door alvast het etiket eraf te trekken of potten met restjes saus alvast kort om te spoelen.

Jouw winkelwagen

×

Product title

1 x €29,95

Verwijderen

Subtotaal

Kies bezorgmoment