We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een nieuwe website, waarmee we een hoop verbeteringen hebben kunnen doorvoeren. Als startup zijn we constant in ontwikkeling en proberen we zo snel mogelijk te leren en oplossingen te creëren. Zo ontdekten we hoe we nog duurzamer kunnen bezorgen, dat er onduidelijkheid was rond ons statiegeldsysteem en hoe we het bestellen op de website nog makkelijker kunnen maken.
Duurzame bezorging
Niet alleen onze potten zijn circulair, ook de bezorging komt in een “circulaire verpakking”: Elke bestelling wordt vervoerd in herbruikbare boxen die de potten beschermen en die de bezorger direct weer meeneemt. We ontdekten dat sommige klanten relatief kleine bestellingen plaatsen, waardoor de CO2 uitstoot per verzonden product wat ons betreft niet laag genoeg is. Daarom gaan we op de nieuwe website een minimum bestelwaarde introduceren van 25 euro (exclusief statiegeld), zodat we kunnen garanderen dat de bezorging duurzaam is en er zo min mogelijk lege ruimte wordt vervoerd. Bij bestellingen tot 25,- euro (exclusief statiegeld) wordt voortaan 4,95 euro verzendkosten berekend. Om iedereen te motiveren om zo duurzaam mogelijk te bestellen, introduceren we ook iets nieuws: gratis bezorging bij bestellingen vanaf 50,- euro (exclusief statiegeld). Zo hopen we voortaan nog duurzamer te bezorgen!
Statiegeld
We krijgen soms vragen over ons statiegeldsysteem, daarom gaan we een aantal dingen makkelijker maken. Zo was het systeem tot nu toe:
• Per pot/fles betaal je 2 euro statiegeld, waarvan 0,50 euro per product voor de tas waarin de pot vervoerd wordt.
• Bij geretourneerde potten wordt 7 cent schoonmaakkosten per pot ingehouden.
Het is een lastige rekensom die vragen opriep en je kreeg daardoor een onduidelijk bedrag als statiegeld-tegoed op je account gestort. Dus we gaan het versimpelen. Vanaf de lancering van de nieuwe website wordt het systeem als volgt:
• Per pot/fles wordt 2 euro statiegeld berekend.
• Per bestelling wordt 2 euro statiegeld berekend voor het gebruik van de tasjes die je ontvangt (ongeacht het aantal tasjes).
• De schoonmaakkosten per pot/fles komen te vervallen.
• Bij geretourneerde potten wordt 1 euro ingehouden op het statiegeld-tegoed voor het retour zenden van alle potten/flessen/tasjes.
We maken het graag zo makkelijk mogelijk, en hopen dat deze wijziging het makkelijker maakt om overzicht te houden over jouw statiegeld-tegoed.
Rekenvoorbeeld: Als je bijvoorbeeld 10 potten in 2 tasjes stopt en aan de bezorger retour geeft, dan wordt er 21 euro statiegeld-tegoed op je account teruggestort (10 x 2 euro statiegeld + 2 euro voor de tasjes – 1 euro voor de retourzending = 21 euro). Dat rekent een stuk makkelijker, toch?
Verbeterde website
Ook hier hebben we geluisterd naar jullie feedback. Zo wil je natuurlijk producten die je de vorige keer hebt besteld makkelijk opnieuw kunnen bestellen. Je wilt producten makkelijker in je winkelmandje kunnen stoppen zonder eindeloos te moeten klikken. Je wilt producten kunnen vergelijken op basis van de prijs per 100 gram. Je wilt makkelijker producten vinden en ontdekken wat we nog meer hebben. En je wilt jouw statiegeld-tegoed direct in je winkelmandje kunnen zien en verrekenen.
Dit zijn een aantal voorbeelden die onze nieuwe website oplost! En niet alleen op desktop: de website is ‘mobile first’ en functioneert als een app. Daardoor kun je voortaan je boodschappenlijstje op je mobiel samenstellen: voeg producten toe aan je winkelmandje zodra ze je te binnen schieten en plaats een bestelling wanneer het jou uitkomt. Er komen ook meer bezorgmomenten zodat je bestelling vaak de volgende dag al kan worden bezorgd en bij bestellingen vanaf 50 euro (exclusief statiegeld) is de bezorging zelfs gratis.
We leggen nu de laatste hand aan de website, hij gaat binnenkort online en we hopen dat jullie er net zo gelukkig van gaan worden als wij!
Onverpakte groetjes,
Jouri
Jouri is een van de oprichters van Pieter Pot
Veelgestelde vragen
Kan je je bestelling ook op je laptop maken en op je mobiele telefoon afronden?
Nee, de producten in je winkelmandje zijn gekoppeld aan jouw apparaat en niet aan je account. Daarom kan je je winkelmandje helaas niet meenemen van desktop naar mobiel.
Waarom worden de bezorgkosten voortaan berekend op basis van het subtotaal exclusief statiegeld?
Het statiegeld krijg je terug, dus we sneden onszelf een beetje in de vingers door de manier hoe we op onze website verzendkosten berekenen. Daarnaast wilden we heel graag gratis verzending aanbieden, en op deze manier komen we uit de kosten.
Geldt het nieuwe statiegeldsysteem ook voor de potten die ik al in bezit heb?
Tasjes die retour komen vanaf het moment dat de nieuwe website online staat geven jou eenmalig 2 euro 'extra' statiegeld retour. Je betaalt daarentegen wel 1 euro retourkosten.
Waarom zijn er nu ineens retourkosten in plaats van schoonmaakkosten?
Wij zijn de enige in Nederland die in samenwerking met Dynalogic een retoursysteem aanbieden voor je lege potten. Hierdoor zijn er zaken die we, als pionier op dit gebied, pas later in het proces ontdekken en kunnen optimaliseren. Zoals hierboven uitgelegd vonden we het statiegeld systeem wat onduidelijk, daarom hebben we besloten de kostenverdeling te verhelderen. De bezorger brengt jouw lege potten natuurlijk ook weer terug naar ons magazijn zodat wij ze kunnen wassen en opnieuw vullen. De kosten die er worden gemaakt voor het retourproces hebben we nu doorberekend door €1,- van jouw statiegeld in te houden, maar de schoonmaakkosten van 0,07 cent per pot zijn komen te vervallen.